Het gaat prima met mij

Geplaatst op 8 september 2017 · Geplaatst in Algemeen, Eigen Wijsheid, Hooggevoeligheid

Prikkels! Laten we het eens hebben over hooggevoeligheid. Nee, niet wat het is. Daar zijn al genoeg artikelen over. Ik wil jou graag een lijstje meegeven, die jou mogelijk bewust maken van wat jij gewoon vindt wat je ervaart, maar wat een signaal is om een juist dan een verandering in te zetten. Signalen die je mogelijk bewust maken van overprikkeling.

Signalen van overprikkeling:

  • Moe zijn, echt op zijn
  • Vol hoofd met allerlei stemmetjes over moeten, horen en hoe te verbeteren
  • Snel geïrriteerd, boos of verdrietig als de dingen niet gaan zoals je wilt
  • Als je terugkijkt op de dag en je afvraagt: “Wat heb ik voor mijzelf gedaan?”
  • De ene dag vol gas en de andere dag een kapotte motor
  • Tijd vrij nemen voor jezelf en daar dan schuldig over voelen
  • Een spontane huilbui, terwijl daar niet direct een aanleiding voor is

Heb jij meer dan de helft van deze signalen met regelmaat?

Dan heb je reeds het uiterste van jezelf gevraagd. Het is dan tijd om eerst tijd voor jezelf te maken en uit te rusten. Puur uit te rusten.

Herken 3 van de 7 signalen van overprikkeling?

Dan kan je nog even door blijven gaan, maar beter is om nu jezelf bewust te maken over hoe jij de situatie kan veranderen. Dan bedoel ik voornamelijk, hoe jij jezelf anders kan opstellen tegenover jezelf!

Herken je 2 of minder signalen?

Dan is dat als hooggevoelige een normale zaak. Voel je het toch als een last? Dan is het tijd om met jouw hooggevoeligheid om te leren gaan en het niet te zien als een zwakte of afdoen met de gedachte “zo ben ik nou eenmaal en anderen moeten daar maar rekening mee houden”.

Hooggevoelige mensen (vrouwen EN mannen) zijn heel gevoelig voor de energie om hun heen

Voordat er mannen of vrouwen afhaken op deze titel, omdat het te spiriwiri is: Met energie bedoel ik, de energie van de mensen om je heen, de interactie, de omstandigheden, (ja ook deze:) de maanstand, de levensprocessen van jezelf als van anderen.

Prikkels. Prikkels. Prikkels.

Voel je steeds maar de prikkels, dan raak je geïrriteerd, gespannen, boos en het kan ook overgevoeligheid veroorzaken. Overgevoeligheid zoals allergieën en eczeem, maar ook overgevoeligheid voor geluid en huidaanrakingen.

Je hebt er geen last van

Daarnaast kan ook dat je veel punten herkent, maar opmerkt dat je er geen tot weinig last van hebt. Dat kan! Ik wil je dan wel vragen in hoeverre jij je eigen gevoelens onderdrukt. Want iedereen heeft hier weleens last van! Hooggevoelig of niet. Maar juist hooggevoelige mensen kunnen hun eigen gevoelens supergoed onderdrukken. Gun jezelf dan eens een eerlijke kijk naar jezelf. Dan pas realiseer je hoe verfijnd jezelf hebt afgeleid door voortdurend te focussen op anderen en hun behoeften. It takes one, to know one 🙂

Hoe kan je los komen van prikkels?

Hoe leer jij jezelf weer op te laden en beter te leren omgaan met al die prikkels en gevoelens? Ook hier even een paar punten op een rijtje:

  1. Laad je met rust
  2. Doe iets waar je blij van wordt
  3. Wees je bewust van de actie die je inzet naar de ander
  4. Ga wandelen in de natuur
  5. Blijf dicht bij jezelf
  6. Volg je intuïtie
  7. Wees je bewust van jou eigen energiehuishouding en voel wat je nodig hebt
  8. Heb vertrouwen in jouw proces, in jouw kunnen, in jouw eigen wijsheid

Het ene is makkelijker te doen, dan het andere

Hoe kies je? Dat is heel gemakkelijk! Begin met datgene wat jou het meest aanspreekt. Daar ligt jouw eerste behoefte! Jouw eerste behoefte om een verandering in te zetten om anders om te gaan met jouw hooggevoeligheid.

Hooggevoeligheid vraagt om balans

Balans in de grote variatie van drukte en rust, van wat er gebeurd buiten jou en in jou. Hoe beter je weet hoe hier mee om te gaan, des te sneller je de balans kan hervinden. Hierdoor ontstaat steeds meer en meer innerlijke rust en durf je ook steeds meer vanuit jouw eigen helder weten te handelen.

Wat moet je doen met al die signalen die je voelt bij anderen?

Hooggevoeligheid heeft niet zoveel te maken met wat jij voelt bij anderen, maar juist veel meer met wat jij voelt bij jezelf en waarom jij dat zo voelt. Bewust worden van het onbewuste is de grootste nieuwe verandering die je het beste kan inzetten om innerlijke balans te (her)vinden. Deze balans heeft iedereen nodig! Ook al weet jij precies wat de andere nodig heeft.

Eerst ik!

Maak van jouw hooggevoeligheid een sterke innerlijke kracht, een sterke IK. Daar hebben anderen ook heel veel aan, maar jij het meest! Dus eerst ik en dan pas de anderen. Daardoor houd jij de energie meer voor jezelf en geef je het niet steeds onbewust weg. Het blijft lastig om jezelf als hooggevoelige op de eerste plek te zetten. Ik weet het maar al te goed. Maar toch, dit is het beste wat je kan doen voor jezelf EN de anderen.

Dus: Verander de wereld, begin bij jezelf!